29. mai 2012

Lampeprosjekt 


I DAK de siste tre gangene har vi laget lamper. Jeg var på gruppe med Meer og vi hadde det litt trøblete med å komme i gang. Under her så skal jeg vise hele prosessen.


Først begynte jeg å tegne skisser, sluttproduktet vårt ligger ikke på papir, men vi har med andre ideer som kunne ha blitt noe. Bildene er kanskje litt små, men vi hadde en del forskjellige ideer. Inspirasjonen fant jeg på ulike nettsider, men alt vi kom opp med er vårt eget







Vi fant ut at vi skulle lage lampe ut av et brukt syltetøyglass, legge papir rundt denne og la den tørke. Etter hvert, så fant vi ut at det var en litt dum idé, siden ingen av oss hadde et brukt og vasket syltetøyglass.

Senere da vi hang litt etter, så måtte vi bare finne en form å gå etter, så vi gikk inn på blomsterdekorasjon og fant en grønn blomsterpotte med noe mønster i. Vi dekket den med rispapir, og festet med tapetlim.





Det ble tre lag sånn at den ikke skulle bli for tynn og revne. Toppen ble også dekket sånn at vi kunne lage et hull å ha lyspæren i. Her står formen og tørker. Papiret sitter ikke fast til krukken, da hadde det vært umulig å få den av, men det ligger plastfolie under.






 For å få den av, så måtte vi skjære et kryss i toppen av papiret, og lage snitt på sidene. Vi kunne enten velge å lime sammen de sidene, eller å gjøre noe mer ut av det vi endte opp med.




Her er krukka tatt ut av papiret. Formen er fast, men ikke så stødig helt enda.




 Jeg fant ut til slutt av vi skulle ha mellomrom mellom hvert snitt og feste de med ståltråd dekket av hvit florateip. Her er sluttproduktet!
Jeg kan ikke si at jeg ble kjempefornøyd, for den ble litt kjedelig etter min smak. Etter at vi hadde byttet ut 40W lyspæra med en 25W, så synes jeg den ble ganske grei.




1 kommentar: